تبلیغات
چاپ و تبلیغات جواد - مراحل پیش از چاپ (آماده سازی) و پس از چاپ (تکمیلی)

آشنایی با مراحل پیش از چاپ (آماده سازی)


آشنایی با مراحل پس از چاپ (تکمیلی)



نحوه های خشک کردن چاپ

پیش‌ از‌ چاپ‌ (آماده‌سازی)
همه‌ روش‌های‌ چاپی،‌ قبل‌ از‌ مرحله‌ چاپ،‌ مرحله‌ای‌ به‌ نام‌ پیش‌ از‌ چاپ‌ دارند.‌ مجموعه‌ عملیاتی‌ که‌ پس‌ از‌ صفحه‌آرایی‌ و‌ تهیه‌ آرت‌‌ورک‌ یا‌ پس‌ از‌ اجرای‌ طراحی،‌ به‌ منظور‌ آماده‌سازی‌ آن‌ کار‌ برای‌ چاپ‌ صورت‌ می‌‌گیرد،‌ پیش‌از‌چاپ‌ به‌ حساب‌ می‌‌آیند.‌ آخرین‌ مرحله‌ پیش‌از‌چاپ،‌ تهیه‌ پلیت‌ (یا‌ فرم‌ آماده‌ برای‌ چاپ)‌ است.

“پیش‌از‌چاپ”‌ در‌ معنای‌ وسیع‌ خود‌ عملیات‌ حروفچینی‌ و‌ طراحی‌ را‌ نیز‌ شامل‌ می‌شود‌ و‌ در‌ معنای‌ خاص‌ به‌ آماده‌سازی‌ فرم‌ چاپ‌ یا‌ عملیاتی‌ که‌ به‌ تولید‌ پلیت‌ می‌انجامد،‌ اطلاق‌ می‌شود.

آماده‌سازی‌ در‌ همه‌ روش‌های‌ چاپی‌ به‌ صورت‌ سنتی‌ دارای‌ مراحل،‌ عملیات‌ و‌ مواد‌ مصرفی‌ خاص‌ خود‌ بوده‌ و‌ امروزه‌ به‌ تدریج‌ جای‌ خود‌ را‌ به‌ آماده‌سازی‌ دیجیتال‌ می‌دهد.

عمده‌ترین‌ عملیات‌ و‌ مراحل‌ آماده‌سازی‌ معمولی‌ در‌ همه‌ روش‌ها‌ عبارتند‌ از:‌ عکاسی،‌ تفکیک‌ رنگ،‌ فیلماژ،‌ فرم‌بندی‌ و‌ کپی.

در‌ آماده‌سازی‌ دیجیتال،‌ همه‌ عملیات‌ عکاسی،‌ روتوش‌ و‌ فرم‌‌ بندی،‌ به‌ کمک‌ نرم‌افزارهای‌ پیش‌ از‌ چاپ‌ در‌ کامپیوتر‌ انجام‌ می‌شود‌ و‌ ظهور‌ پلیت‌ توسط‌ سیستم‌های‌ کامپیوتر‌ به‌ پلیت‌ صورت‌ می‌گیرد‌ و‌ مرحله‌ تولید‌ فیلم‌ و‌ عملیات‌ پیچیده‌ فیلماژ‌ حذف‌ شده‌اند.

به‌ هر‌ حال‌ آماده‌سازی‌ چه‌ به‌ صورت‌ سنتی‌ و‌ چه‌ به‌ صورت‌ دیجیتال‌ باشد،‌ در‌ پایان‌ آن،‌ پلیت‌ها‌ یا‌ فرم‌های‌ چاپ‌ مهیا‌ می‌شوند‌ که‌ آماده‌ نصب‌ در‌ ماشین‌ چاپ‌ و‌ تکثیر‌ هستند.‌ سه‌ دستگاه‌ اصلی‌ و‌ پرکاربرد‌ در‌ مراکز‌ آماده‌سازی‌ عبارتند‌ از:‌ اسکنر،‌ ایمیج‌ستر‌ و‌ پلیت‌ستر.

مراحل‌ آماده‌سازی‌ هر‌ یک‌ از‌ روش‌های‌ چاپی‌:
لیتوگرافی؛‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ افست‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ زینک‌ است.
کلیشه‌سازی؛‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ فلکسو‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ کلیشه‌ فتوپلی‌مری‌ است.
سیلندرسازی؛‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ گود‌ یا‌ هلیوگراور‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ سیلندر‌ مسی‌ حکاکی‌ شده‌ است.
شابلون‌سازی؛‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ سیلک‌اسکرین‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ شابلون‌ (توری)‌ است.



پس‌ از‌ چاپ‌ (عملیات‌ تکمیلی‌ و‌ تبدیلی)

پس از چاپ یک طرح ، بسته به نیاز می توان خدمات گسترده ای را روی آن اعمال کرد ، در این مرحله با واژه هایی همچون قالب ، تا ، برش ، ورنی یا UV ، سلفون ، شماره زنی ، صحافی و ... سر و کار خواهیم داشت که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم :

1. قالب : در صورتی که طرح نیازمند برش زنی به شکلی خاص باشه از قالب استفاده می شود . قالب تخته است که روی آن تیغه های خط تا و برش قرار دارد . تهییه قالب برای جعبه ، فولدر و موارد چاپی مشابه ضروری است . ساخت قالب توسط قالب ساز و از روی فایل ارسالی به قالب ساز که تنها شامل خط تا و تیغ است صورت می گیرد . البته بهتر آن است که پس از چاپ طرح نمونه ای طرح نیز به قالب ساز ارائه شود تا ابعاد دقیق ساخت قالب در نظر گرفته شود .
2. پوشش سلفون : پوشش نازک و اغلب پلاستیکی که روی جلد کتاب و مجله برخی از پوسترها و مانند آن کشیده می شود سلفون علاوه بر زیبایی ، باعث می شود کاغذ در مقابل پارگی محفوظ بماند . این پوشش با پاره کردن کار چاپی قابل تشخیص است . روکش کردن یا لمینت در مواردی مانند تولید کارت پستال، جلد مجله و کتاب استفاده می شود. دو نوع سلفون مات و براق وجود دارد که سلفون مات باعث تیره شدن جزئی کار و در مقابل سلفون براق باعث ایجاد شفافیت در کار می شود . هر دو نوع سلفون بسته به شرایط مفید و مورداستفاده قرار می گیرند .
از مشکلات رایج در ارتباط با سلفون کشی استفاده از پودر خشک کن در کار چاپ افست است که در زیر سلفون به صورت نقاط نقره ای رنگ نمایان می شود.
3. پوشش یووی (UV) : پوشش یووی یا ورنی  (Ultra Violet) در واقع طیفی از امواج الکترومغناطیس است که انرژی بالایی داشته و همان چیزی است که در نور خورشید نیز وجود دارد. از این اشعه برای خشک کردن رنگ های چاپ و پوشش های مختلف استفاده می کنند. آنچه که به نام پوشش UV معروف است در واقع سیستم خشک کن پوششی است که تنها با اشعه UV خشک می شود. مرکب و پوشش هایی که با سیستم UV خشک می شوند بدون بو هستند و پس از خشک شدن روی هم نمی چسبد. ورنی چاپ نیز شبیه به چاپ رنگ در افست است با این تفاوت که به جای رنگ، ورنی در ماشین چاپ ریخته و کار را یکبار دیگز از ماشین چاپ عبور می دهند. با تهیه زینک مجزا می توان در نقاط خاصی روی کار چاپی ورنی زد که این کار باعث جلوه ی بیشتر طرح می شود . برای نمونه در یک کارت ویزیت می تواند لوگوی یک شرکت را یووی موضعی کرد تا برجستگی و براقیت آن باعث دید بیشتر شود . جهت یووی کردن بخشی از کار کافی است محدوده هایی از طرح که نیاز به یووی دارند را بصورت تکرنگ مشکی در نظر گرفت . انواع مختلف یووی شامل یووی موضعی ، شنی ، ساده ، برجسته و ... وجود دارد .
4. خط تا ، برش ، شماره زنی و پفراژ : در برخی از کارهای چاپی نیاز به خط تا و پفراژ خواهیم داشت . برای مثال در جعبه سازی ، ساخت پاکت نامه و کلیه کارهایی که نیاز به تا در آن باشد از خط تا استفاده می شود که این کار توسط ماشینهای تازن انجام می شود . معمولا برای اوراق اداری که شماره در آنها اهمیت دارد (مثل دسته های فاکتور ، دسته فاکتورهای حسابداری و ...) ، شماره گذاری توسط ماشین چاپ افست یا ملخی انجام میشود . در برخی از اوراق نیز برای سهولت در پاره کردن یا نصف کردن آن از پفراژ استفاده می شود . برشکاری نیز در اکثر کارهای چاپی ضروری است چرا که در بیشتر مواقع روی یک زینک بیش از یک طرح وجود دارد که نیازمند جداسازی و برش هر طرح خواهد بود .
5. صحافی : در اصل به مجموعه روش های جمع کردن دسته ای از اوراق اطلاق می شود . روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که به صحافی مفتول ، چسب گرم ، چسب سرد ، فنر ، ته بند و ... اشاره کرد . صحافی بیشتر برای کتب ، مجلات ، نشریات ، سررسید و سالنامه و ... و در کارگاه صحافی انجام می گیرد .
6. بسته بندی و تحویل : بسته بندی یک کار نیز معمولا جزو خدمات پس از چاپ محسوب می شود . در این مرحله کلیه ی کارهای چاپ شده به روشهای مختلف قابل بسته بندی هستند . استفاده از کارتنهای مقوایی (کارتنهای لمینتی ، سه لایه ، 5 لایه و ...) ، تسمه کشی ، نایلونهای چاپی ، جعبه های چوبی و ... از روشهای معمول بسته بندی می باشد . بسته بندی علاوه بر حمل و نقل ساده تر محصولات ، از پارگی ، ضرب دیدگی و ... پیشگیری خواهد کرد

علاوه بر موارد فوق خدمات متنوع دیگری را نیز می توان روی کار چاپی اعمال کرد . طلاکوب ، نقره کوب ، داغی ، ترموگرافی ، لمینت ، نمونه سازی از کار چاپی و ... نیز در گروه خدمات پس از چاپ قرار می گیرند


نحوه خشک کردن چاپ

انواع‌ ماشین‌های‌ چاپ‌ از‌ هر‌ روش‌ که‌ باشند،‌ ممکن‌ است‌ دارای‌ تجهیزاتی‌ برای‌ خشک‌ شدن‌ و‌ تثبیت‌ مرکب‌ باشند.‌ هر‌ چند‌ که‌ بسیاری‌ از‌ ماشین‌های‌ چاپ‌ بدون‌ چنین‌ تجهیزاتی‌ هستند.‌ از‌ آن‌جا‌ که‌ خشک‌ شدن‌ مرکب‌ روی‌ سطح‌ چاپی‌ از‌ مهم‌ترین‌ مسایل‌ چاپ‌ است،‌ هم‌ سازندگان‌ مرکب‌ و‌ هم‌ سازندگان‌ ماشین‌های‌ چاپ‌ تلاش‌ زیادی‌ به‌ خرج‌ می‌‌دهند‌ تا‌ امکان‌ خشک‌ شدن‌ سریع‌ و‌ مطمئن‌ مرکب‌ را‌ فراهم‌ سازند.‌ در‌ این‌جا‌ ما‌ وارد‌ این‌ بحث‌ بسیار‌ مفصل‌ و‌ دقیق‌ نمی‌‌شویم.‌

مسایل‌ مربوط‌ به‌ فرمولاسیون‌ مرکب‌ را‌ با‌ همه‌ اهمیتی‌ که‌ دارند،‌ در‌ اینجا‌ کنار‌ می‌‌گذاریم‌ و‌ به‌ اجمال‌ درباره‌ تجهیزات‌ ماشین‌آلات‌ چاپ‌ برای‌ خشک‌ شدن‌ مرکب‌ اشاره‌ می‌‌کنیم.‌ تنها‌ لازم‌ است‌ این‌ نکته‌ گفته‌ شود‌ که‌ مرکب‌هایی‌ که‌ برای‌ چاپ‌ در‌ ماشین‌های‌ دارای‌ خشک‌کن‌ ساخته‌ می‌‌شوند،‌ با‌ مرکب‌های‌ دیگر‌ تفاوت‌ دارند،‌ به‌ همین‌ ترتیب‌ مرکب‌هایی‌ که‌ برای‌ انواع‌ خشک‌کن‌ ساخته‌ می‌‌‌شوند،‌ نیز‌ با‌ یکدیگر‌ تفاوت‌ دارند.‌ مرکب‌سازان‌ مشخصات‌ انواع‌ مرکب‌ را‌ روی‌ ظرف‌های‌ آن‌ها‌ می‌‌نویسند‌ و‌ چاپکاران‌ نیز‌ باید‌ این‌ مرکب‌ها‌ را‌ بشناسند.‌

در‌ ماشین‌هایی‌ که‌ هیچ‌گونه‌ تجهیزاتی‌ برای‌ خشک‌ شدن‌ کار‌ چاپی‌ ندارند،‌ مرکب‌ با‌ هوای‌ محیط‌ خشک‌ می‌‌شود.‌ در‌ این‌ صورت‌ معمولاً‌ سرعت‌ کار‌ پایین‌ می‌‌آید‌ و‌ در‌ مواردی‌ مثل‌ کارگاه‌های‌ چاپ‌ سیلک،‌ کارها‌ را‌ در‌ محیط‌ پهن‌ می‌‌کنند‌ تا‌ خشک‌ شود.‌ در‌ ماشین‌های‌ بدون‌ خشک‌کن‌ برخی‌ مواد‌ شیمیایی‌ (افزودنی)‌ را‌ با‌ مرکب‌ ترکیب‌ می‌‌کنند‌ که‌ خاصیت‌ خشک‌ شدن‌ آن‌ را‌ به‌ روش‌ شیمیایی‌ تسریع‌ می‌‌کند.

خشک‌کن‌ پودری‌: یکی‌ از‌ معمول‌ترین‌ خشک‌کن‌ها‌ در‌ ماشین‌های‌ افست‌ ورقی،‌ پودرپاش‌ است‌ که‌ پودر‌ سفیدرنگی‌ (شبیه‌ پودر‌ بچه)‌ را‌ روی‌ سطح‌ چاپ‌ شده،‌ می‌‌پاشد.‌ دانه‌های‌ بسیار‌ ریز‌ پودر‌ که‌ به‌ شکل‌ کروی‌ هستند،‌ روی‌ کار‌ می‌‌نشینند‌ و‌ مانع‌ تماس‌ برگ‌ بعدی‌ می‌‌شوند. فاصله‌‌ اندکی‌ که‌ توسط‌ دانه‌های‌ پودر،‌ بین‌ برگ‌های‌ چاپ‌ شده‌ ایجاد‌ می‌‌شود،‌ موجب‌ جریان‌ بسیار‌ ضعیف‌ هوا‌ می‌‌شود.‌

پودرها‌ سپس‌ جذب‌ مرکب‌ می‌‌شوند،‌ بدون‌ این‌که‌ اثری‌ در‌ رنگ‌ آن‌ بگذارند.‌ در‌ این‌ حالت‌ ماشین‌چی‌ها‌ توجه‌ دارند‌ که‌ تعداد‌ نسخه‌های‌ چاپی‌ در‌ قسمت‌ تحویل،‌ خیلی‌ زیاد‌ نشود،‌ زیرا‌ فشار‌ وزن‌ ورق‌های‌ چاپ‌ شده‌ می‌‌تواند‌ مقاومت‌ دانه‌های‌ پودر‌ را‌ از‌ بین‌ ببرد. اپراتورها‌ باید‌ از‌ شرایط‌ کار،‌ مشخصات‌ فنی‌ و‌ نیز‌ دستورالعمل‌های‌ ایمنی‌ مربوط‌ به‌کار‌ کردن‌ با‌ پودر‌ را‌ به‌ درستی‌ مطلع‌ باشند‌ و‌ گرنه‌ هم‌ به‌ کیفیت‌ کارهای‌ چاپی‌ و‌ هم‌ به‌ سلامت‌ خود‌ آسیب‌ می‌‌رسانند.

خشک‌کن‌ حرارتی: خشک‌کن‌های‌ حرارتی‌ که‌ بخاری‌ نیز‌ نامیده‌ می‌‌شوند،‌ به‌صورت‌های‌ مختلف‌ ساخته‌ می‌‌شوند،‌ انواع‌ شعله‌ای‌ و‌ هوای‌ گرم‌ با‌ سیستم‌ گرمایی‌ المنت‌ برقی،‌ یا‌ شعله‌ گاز‌ از‌ رایج‌ترین‌ خشک‌کن‌ها‌ هستند. در‌ ماشین‌های‌ مجهز‌ به‌ خشک‌کن‌ هوای‌ گرم،‌ کار‌ چاپی‌ در‌ حین‌ عبور‌ با‌ دمش‌ هوای‌ گرم،‌ خشک‌ می‌‌شود.‌

در‌ حالی‌ که‌ در‌ نوع‌ شعله‌ای،‌ شعله‌ در‌ نزدیکی‌ کاغذ‌ و‌ حتی‌ در‌ تماس‌ با‌ کاغذ‌ قرار‌ می‌‌گیرد. سرعت‌ حرکت‌ کاغذ،‌ مانع‌ آتش‌ گرفتن‌ می‌‌شود‌ و‌ در‌ صورت‌ توقف‌ ماشین،‌ ابتدا‌ شعله‌ خاموش‌ می‌‌شود.‌ خشک‌کن‌ شعله‌ای‌ بیشتر‌ در‌ ماشین‌های‌ رول‌ کاربرد دارد. ماشین‌های‌ رول‌ افست‌ به‌ دو‌ گروه‌ مهم:‌  خشک‌کن‌ یا‌ هیت‌ست‌‌(heat ‌set) و‌ بدون‌ خشک‌کن‌ یا‌ کلدست‌ ‌(Cold ‌set)تقسیم‌ می‌‌شوند.

ماشین‌های‌ چاپ‌ روزنامه‌ معمولاً‌ از‌ نوع‌ کلدست‌ هستند. ماشین‌‌های‌ رول‌ هیت‌ست‌ که‌ به‌ خاطر‌ تجهیزات‌ خشک‌کن‌ گران‌تر‌ هستند‌ و‌ البته‌ کیفیت‌ بهتری‌ دارند،‌ ماشین‌های‌ چاپ‌ تجاری‌ یا‌ کمرشیال‌ ‌Commercial  نیز‌ خوانده‌ می‌‌شوند. در‌ سال‌های‌ اخیر‌ نوع‌ بینابینی‌ نیز‌ پدید‌ آمده‌ که‌ به‌ نیمه‌ تجاری‌ یا‌ ‌Semi ‌Commercial  موسوم‌ است‌ و‌ قابلیت‌ چاپ‌ مرکب‌های‌ کلدست‌ و‌ هیت‌ست‌ را‌ داراست.

خشک‌کن‌ اشعه‌ای‌: عمده‌ترین‌ خشک‌کن‌های‌ اشعه‌ای‌ عبارتند‌ از:‌ مادون قرمز‌ ‌(IR) و‌ ماوراء‌ بنفش‌(UV). خشک‌کن‌های‌ آی‌آر،‌ با‌ تابش‌ اشعه‌ ‌IR و‌ ایجاد‌ گرما،‌ کار‌ چاپی‌ را‌ خشک‌ می‌‌کنند.‌ در‌ صورتی‌ که‌ خشک‌کن‌های ‌UV،‌ با‌ تابش‌ اشعه‌ ‌UV موجب‌ پلی‌مر‌ شدن‌ مرکب‌های‌ ‌UV می‌‌شوند.‌ مرکب‌ها‌ و‌ وارنیش‌های‌ ‌UV دارای‌ خاصیتی‌ هستند‌ که‌ تا‌ در‌ معرض‌ اشعه‌ ‌UV قرار‌ نگیرند،‌ خشک‌ نمی‌‌شوند. تعداد‌ لامپ‌ها،‌ اندازه‌ و‌ میزان‌ تابش‌ آن‌ها،‌ متناسب‌ با‌ سطح‌ کار‌ و‌ نیز‌ سرعت‌ حرکت‌ آن،‌ انتخاب‌ و‌ تنظیم‌ می‌‌شود.




طبقه بندی: آشنایی با چاپ،

شنبه 24 تیر 1396 | 06:12 ب.ظ | چاپ جواد | نظرات